Ir al contenido principal

San Miguel de Celanova



    A obra arquitectónica de San Miguel de Celanova tiña unha función relixiosa principalmente, aínda que hai dúbidas á hora de entrar máis en detalles. Hai teorías que afirman que servía como albergue para os peregrinos, outras din que servían dun hospitiolium destinado a servir aos monxes que estiveran de paso pola zona, aínda que a teoría máis aceptada é a de que fose un pequeno oratorio. Foi levantado cara o século X por San Rosendo en honra ao seu irmán Froila e dedicado ao Arcanxo San Gabriel. Non obstante, non sabemos que autories participaron na construción do edificio. É o mellor exemplo da arte mozárabe na Galicia do século X, polo que se engloba dentro do conxunto da arte románica, que inclúe ao pasado romano e bizantino, o gusto polo ornamental dos visigodos e dos pobos bárbaros e a asimilación de elementos da arte árabe.

    Despois de que os pobos bárbaros sobrepasen os lindes romanos, produciráse no Imperio unha fractura non só na política, senón que tamén unidade artística. Até o século XI, cando se inicia a arte románica, a primeira arte universal, non haberá unidade pola rexionalización da arte, de xeito que a riqueza dos estilos que se desenvolven en toda Europa Occidental agrúpase baixo a denominación da arte prerrománica.

    Tras a caída do reino visigodo, a maior parte da poboación estará no territorio árabe, pero seguirán conservando a súa relixión e costumes. Estes cristiáns, que serán influenciados pola convivencia e a cultura islámica serán coñecidos como os mozárabes. Dende o século IX, os monarcas cristiáns organizarán as presuras, que eran uns documentos nos que os reis autorizaban a establecerse nun territorio que pasaba á propiedade de quen o ocupase e o explotase. Os mozárabes desprazaránse cara as zonas reconquistadas dos territorios do norte do Douro, e neste momento confecciónase a arte de repoboación, que presenta claras influencias califais. Estes mozárabes chegarán a Galicia pola calma que aquí se vivía.


    En canto a análise do edificio, está construído en magnífica sillería de pedra e granito de gran calidade. Non presenta a típica planta basilical, xa que os espazos están moi compartimentalizados e illados entre si. Ao entrar no edificio, rómpese a habitual visión focalizada nun punto de fuga xa que a entrada ao edificio realízase por unha porta alintelada no lado sur. Non presenta compartimentos laterais e conta con tres habitáculos delimitados por arcos de ferradura cunha frecha moi afogada e enmarcados nun alfiz de xeso. A primeira nave é o vestíbulo, seguido dun corpo principal cadrado que, pola altura do ciborio, actúa como un cruceiro, e a ábsida, cadrada ao exterior e en ferradura no interior.


    Presenta certa harmonía en canto a gradación de volumes que da sensación de ritmo á obra pola altura do cruceiro comparada coas naves secundarias. Esta xerarquización tamén está presente no ancho das naves, e tamén se verá nos tellados. Accédese polo lado sur atravesando a porta alintelada sobre a que se sitúa a inscrición e a dedicación.

    O que confire a esta pequena capela ou oratorio unha importancia espacial no estudo da arquitectura mozárabe é o feito de que na cobertura de cada un dos tres corpos, todos abovedados, utilizáronse sistemas diferentes, o que a convirte nun auténtico muestrario dos métodos de abovedamento utilizados nesa época. A cámara principal se cubre cunha bóveda de aresta feita en ladrillo, sostida por arcos peraltados que parten dunhas ménsulas que presentan uns canzorros ou rolos, elevando o suficinte a estrutura como para que se poidan abrir unhas pequenas fiestras a modo de arcos de ferradura peraltados abucinados que proporcionan unha excelente e clara iluminación a todo o interior da estrutura. A bóveda do vestíbulo é de canón e en forma de ferradura apoiada nunha moldura de arranque. A ábside está cuberta por unha bóveda gaionada de oito plementos, que fai que no interior teña unha forma de ferradura moi fechada, pero no exterior teña forma cadrada.

    A comunicación destas naves realízase mediante dous arcos de ferradura, dobrado o primeiro e enmarcado nun alfiz o segundo. O arco da ábisde presenta un mellor coidado e de xeito pódese apreciar minimamente, pola disposición das dovelas, como estaría distribuída a policromía.

    
    A iluminación ven dada por seis pequenas fiestras en forma de arcos de ferradura peraltado e abucinados distribuídas pola ábside, no vestíbulo e as catro restantes na ciborio. Este está composto por un teitume  a catro augas que termina nun gran aleiro de losas de granito soportados polos modillóns de rolos, elemento típico mozárabe. Estes modillóns están situados entre campos cadrados, recordando aos triglifos e as metopas da orde dórica grega. As caras laterais dos canzorros estaban labradas con rosetas e corpos helicoidais, e cabe destacar a presenza dunha figura antropomórfica, aínda que posiblemente foi engadida posteriormente. As outras naves non contan con outros modillóns xa que os teitumes son á duas augas, polo que rematan en cornixas apoiadas sobre dentes de serra.


    O resultado final co que se conclúe tras analizar San Miguel de Celanova é que pódese ver a fiable relación entre a arte visioda e o seu sucesor, a arte mozárabe. É un homenaxe ao ecleticismo, que permitiu aos seus autores utilizar diferentes técnicas e criterios artísticos sen limitarse a unha serie de normas prefixadas, dando lugar a unha obra moi creativa pola liberdade de creación dos autores. Os contrafortes asturianos que supoñen unha prolongación dos arcos interiores mestúranse coa sensibilidade no interior, dende a decoración das bóvedas e os arcos de ferradura, até a procura dun perfecto estudo da iluminación interior, dando unha gran sensación de profundidade e amplitude a un espazo de reducidas dimensions que impresiona pola proporción e a harmonía.










Comentarios

Entradas populares de este blog

Felices años 20

El concepto de los Felices Años 20 nace en los Estados Unidos de América entre 1920 y 1929 gracias al período de prosperidad económica, después de convertirse en la printipal potencia mundial al haber quedado los países europeos muy debilitados después de la Primera Guerra Mundial. Este periódo favoreció a la sociedad, pero ocultaba el gran desequilibrio que se estaba viviendo.  Los países no pudieron transformar la economía de guerra en una economía de mercado, dificultando así la recuperación del comercio y la hiperinflacción empezó a aparecer en muchas economías. No obstante, para proporcionar alguna solución, se llevó a cabo la Conferencia de Génova, en la que se estableció el oro como un valor refugio seguro y se estableció el dólar como moneda de referencia de los intercambios internacionales. Este último factor favoreció al ascenso de los EEUU a la cabeza de las potencias mundiales. En la agricultura se empezó a usar técnicas descubiertas gracias a la Segunda Revolución Industri

Ecuador contra las cabras

     En 1959 un pequeño grupo de pescadores llegaron a las Islas Galápagos junto con unas cabras con la intención de poder asentarse en el lugar. Sin embargo, dado que las condiciones eran ciertamente desfavorables y luego de una difícil estancia decidieron tomar la mejor decisión: marcharse.      Por desgracia no se percataron de que habían cometido un pequeño error, pues una cabra macho y dos hembras se les habían escapado. Como ya habían zarpado no entraba dentro de sus planes volver a la isla solamente por 3 animales, por lo que "lo dejaron pasar".     Por desgracia nadie sospecharía que cerca de 20 años después 40.000 cabras estarían campando a sus anchas en estas islas y l a acción de especies invasoras fue uno de los motivos, según Ana Sancho (del Programa de Control de Especies invasoras) para que el Archipiélago haya sido incluido en la lista de patrimonios en peligro. Para entonces la vegetación de la isla de 60 kilómetros de largo estaba quedando devastada. Y lo qu

La civilización india

        Si queremos empezar a conocer la historia de la India, debemos situarnos en la frontera de la actual India y Pakistán, y nos remontaremos al milenio V a.C. Durante el neólitico, numerosas comunidades se fueron agrupando a las orillas del río Indo, dejando el nomadismo atrás. La relación entre esas culturas dio lugar a la creación de una cultura homogénea años después. Siendo este el momento del nacimiento de la civilización del Indo.             La causa principal del agrupamiento de numerosas comunidades es el denominado "menzón", el cual favorecía a la fertilidad de la zona. El monzón se corresponde a un periodo en el que caen las temperaturas y crecen las lluvias, formando un ciclo infinito.          Al principio de su historia, el subcontinente indio se vio poblado, como ya dije antes, en la cuenca del río Indo, pero más adelante, en el río Ganges, situado al este de la India, se empezarían a concentrar numerosas comunidades provenientes de Europa. Esto de